Utdrag ur FF-blad nr 44
Inför höstmötet fick vi in några tekniska frågor av Jörgen Holm i Danmark. Vi besvarar nu dessa här.
Jörgen Holms mastfot (anm: fästena för ”svanhalsarna” i akterkant är avsågade)
Jörgen Holm har skickat ovanstående bilder och beskriver att det under mastfotens avflagnade färglager finns ett vitt pulver av aluminiumoxid. Hans frågor är:
1. Hur skadad kan den få vara?
2. Var kan man köpa en ny (Benn’s svarar inte när jag skriver till dem).
3. Vad ska man göra när man byter foten mot en ny? Tills vidare har jag tänkt rensa foten från färg och måla den med epoxi primer. Är det något annat man bör göra?
Svar: Det här problemet att mastfotens färglager inte haft bra vidhäftning togs upp redan 1985 i samband med att Benn’s bytte samtliga felkonstruerade flänsbeslag (det beslag som sitter i masten ovanpå mastfoten). Flera medlemmar fick då också mastfoten gratis renoverad. En del mastfötter blästrades och eloxerades, så att de fick samma utseende som flänsbeslaget i masten.
1. Det är svårt att ange hur mycket skadad mastfoten kan vara utan att det gör något men de partier som är viktiga ur hållfasthetssynpunkt är dels den längsgående åsen på vilken master vilar och dels de tvärgående yttre gavlarna som förhindrar att masten hoppar ur foten. En grov uppskattning är man bör kunna godta en 10 %-ig försvagning.
2. Benn’s är den enda leverantören eftersom de själva konstruerat mastfoten. Det är beklagligt att Benn’s inte svarar på skriftliga frågor men Per Skoglund på företaget har beklagat detta.
Vi har kontaktat Benn’s, som säger att de har ca 5-6 st eloxerade mastfötter kvar. De kan sälja dessa för 500:- SEK inkl moms.
3. Montera mastfoten med en UV-beständig tätmassa mellan fot och däck samt runt fastsättningsskruvarna.
2004-11-24
Lars-Anders Westlin
Tekniska Kommittén