Utdrag från FF-blad nr 7 maj 1983
Två saker har jag hunnit med att göra under vintern, byta mast-stötta och sätta in rostfria tankar.
När jag skulle masta på förra våren, så märkte jag att däcket sviktade in strax framför maststöttan. Jag hade inte byggt toa-delen, så det satt ingen dörr framför stöttan.
Vid uppmätning visade det sig att tryckcentrum för masten låg c:a 8 cm för långt fram i förhållande till mastbalkens centrum.
Vid en kontakt med närmast FF granne (Kalle) visade det sig vara samma sak på hans båt, dock inte lika mycket.
Jag seglade under sommaren med ett par provisoriska furureglar, men i höstas beslöt jag mig för att byta stötta helt. Enligt mitt bedömande var den stötta jag hade köpt från Norlin Marin för smal i förhållande till balken.
Jag anser att stöttan skall gå fram till balkens bägge liv för att ta upp krafterna från masten på bästa sätt. (Liv = balkens sidor.) Jag köpte därför hos fanerkompaniet (Hjorthagen, Stockholm) 2 st bitar massiv teak med en dimension på omkring 50 x 150 mm. Jag sågade och hyvlade så att bitarna passade in tillsammans med mastskottet, varefter jag bultade och limmade ihop bitarna. Stöttan ställde jag på en kudde av Plastic Padding, typ hård. Stöttan gjorde jag 5 mm lägre än rufftaket för att kunna klämma in Plastic Padding även mellan stötta och rufftak. När jag sprutade in paddingen under rufftaket, så lyfte jag taket något med en domkraft. Jag tror emellertid att det absolut viktigaste är att masten står över stöttan.
JÖRG WETZENSTEIN, FF 74, har skrivit om det här i ett tidigare FF-blad. Om det är någon som har liknande problem så går et bra att kontakta mig, BJÖRN LAGERLÖF FF 71, JÖRG WETZENSTEIN FF 74 eller STIG ELVIN FF 28, för vidare diskussioner.
Hälsningar från BJÖRN LAGERLÖF FF 71 HAPPY ADVENTURE